Hoe krijg je geld terug van een geannuleerde hotelreservering?

Jeroen Geuens

01/12/2020

Als je een hotel boekt is een kredietkaart dikwijls verplicht. In andere gevallen heb je er ook voordeel bij om met een kredietkaart te betalen: als je annuleert en je voldoet aan de voorwaarden kun je de kosten van je reservering terugkrijgen.

Een van de grootste voordelen van betalen met je kredietkaart is de aankoopverzekering: dan kun je je betaling terugdraaien als een bedrijf niet of slecht levert. Als je betaalt met een overschrijving heb je die garantie nooit.

Hotel reserveren

Je kunt deze verzekering ook gebruiken voor hotelreserveringen. Als het hotel failliet gaat krijg je je geld terug. Ook als je annuleert en het hotel houdt het geld bij kun je veel aan die garantie hebben. Daarvoor gelden wel strikte eisen.

  1. Je annuleert je reservatie volgens de voorwaarden van de overeenkomst. Gewoonlijk is dat minstens 24 uur op voorhand, langer komt ook voor. Bij sommige hotels betaal je altijd, ook als je annuleert. Dan is de garantie van je kredietkaart nutteloos.
  2. Het hotel houdt het geld zelf, ook na communicatie of klachten.
  3. Je hebt bewijzen dat je de reservatie hebt betaald, dat je aan de annulatievoorwaarden voldet en dat het hotel je toch weigert terug te betalen.

In dat geval kun je een aanvraag indienen bij je bank of kredietkaartmaatschappij. Op de website van je bank vind je schadeaangifteformulieren die je samen met je bewijsstukken opstuurt.

Krijg ik nu mijn geld?

De bank of kredietkaartaanbieder kijkt eerst of je aanvraag terecht of gegrond is. Daarom zijn bewijsstukken zo belangrijk. Soms stelt je bank extra vragen. Als alles in orde is krijg je het geld terug op je kredietkaartrekening.

Wanneer krijg ik geen geld terug?

Het terugdraaien van een betaling geldt alleen bij faillissement en annulering volgens de voorwaarden. Je krijgt dus geen geld als je:

  1. gewoon geen zin meer hebt in een hotelovernachting;
  2. thuis moet blijven omdat je ziek bent (daarvoor dient je reisverzekering);
  3. een goedkoper hotel hebt gevonden.

Wat als je door een crisis thuis wil of moet blijven?

Veel mensen zijn tijdens de coronacrisis bang geworden om te reizen, of ze vinden het te veel risico. Dan zijn er twee mogelijkheden.

  1. De reisorganisatie of het hotel annuleert de reis of de boeking. In dat geval moet het een alternatief aanbieden zoals een bon of een gratis omboeking naar een andere datum. Zonder alternatief kun je de betaling betwisten zoals hierboven beschreven.
  2. 2. Je annuleert zelf. Dan moet je je houden aan de voorwaarden. Deed je dat en het hotel houdt je geld bij, dan kun je de betaling betwisten zoals hierboven beschreven.

(Door Jeroen Geuens, 1 december 2020.)

Lees ook