Bestelling niet gekregen? Je kredietkaart kan helpen

Jeroen Geuens

08/09/2020

Wat als je iets kocht in een webwinkel en de leverancier blijft weg? Als je betaalde met je kredietkaart kun je beroep doen op je aflevergarantie of je kunt je geld terug krijgen. Ook als het pakket beschadigt aankomt heb je recht op je geld terug.

Als je bestelling te laat is, of het komt beschadigd aan, dan kun je een paar dingen doen. Hier bekijken we de opties.

Eerst weer naar de winkel

Voordat je klaagt bij je kredietkaartuitgever moet je contact opnemen met de webwinkel. Je geeft de winkellier de kans om het juiste product toch nog te leveren. Het is handig om dat via mail te doen, dan heb je bewijs. Dat kan handig zijn om je geld terug te krijgen.

Als je er met de leverancier niet uitkomt kun je wel naar je kredietkaartmaatschappij. Wanneer de winkelier je negeert, bijvoorbeeld, of hij ontkent het probleem. In dat geval kan je kredietkaartuitgever je helpen.

Je kunt deze dienst ook gebruiken in andere situaties waarin je je geld terug wil: geannuleerde hotelreserveringen of abonnementen, bijvoorbeeld.

Mastercard of Visa?

Alle kaarten van Mastercard of Visa hebben aflevergarantie, ook de kredietkaarten van banken. Die garantie heet dikwijls ook een aankoopverzekering. In de voorwaarden van je kaart staat of je recht hebt op deze verzekering of een soortgelijke dienst.

De klantendienst van je kredietkaart of je bank kan je vertellen wat je moet doen. Ook op de website of in de app vind je alle informatie: je vindt er bijvoorbeeld formulieren die je moet invullen en (digitaal) opsturen om het probleem te melden.

Als je eerst belt weet je wat je precies moet doen. Je hebt bewijzen nodig, zoals een kopie van je rekeningoverzicht, een bewijs van je bestelling en mails van en naar de webwinkel.

Je kredietkaartuitgever onderzoekt de zaak dan. Hij neemt onder andere contact op met de bank van de webwinkel. Die winkel krijgt dan nog een keer een maand de tijd om het juiste product te sturen. Mislukt dat, dan krijg je het geld terug op je kredietkaartrekening.

American Express

Amexkaarten hebben dezelfde garantie. Daarmee kun je een product binnen 90 dagen terugsturen als je ontevreden bent. Aan deze garantie hangt wel een maximumbedrag; kijk in de voorwaarden van je kaart om welke plafond het gaat.

Het maximum geldt niet voor de fraudedekking van American Express en daar vallen ongeleverde artikelen onder, net als nepartikelen. Ook hier geldt dat je geduld moet hebben tot het onderzoek klaar is en dat je je geld terugkrijgt als de winkelier zijn tweede kans verspeelt.

Tips

  • Controleer je maandelijkse rekeningoverzicht en schiet in actie als je ongewone of te hoge afschrijvingen op staan. Je kunt de betaling dan terugdraaien.
  • Bel bij misbruik van je kaart altijd de klantendienst. Je kunt dan ook je geld terugkrijgen, als je je codes en wachtwoorden geheim hebt gehouden.
  • Is het product wel geleverd en je raakt het kwijt, of het raakt beschadigd of gestolen, dan kun je de aankoopverzekering van je kaart gebruiken. Als je het product met je kredietkaart betaalde kun je tot 90 of 180 dagen na aankoop een schadevergoeding krijgen.

(Door Jeroen Geuens, 8 september 2020.)

Lees ook