Mijn kredietkaartbetaling werd geweigerd, hoe kan dat?

Jeroen Geuens

09/03/2021

Soms kun je niet (meer) betalen met je kredietkaart. Dat kan aan verschillende dingen liggen.

Hieronder vind je een lijst met veelvoorkomende problemen en hun oplossingen.

1. De gegevens zijn verkeerd

Controleer of je je naam juist hebt geschreven en of het kaartnummer, de vervaldatum en de cvc- of validatiecode kloppen. Bel je bank of kaartuitgever als je vragen hebt.

Verder is de pincode mogelijk verkeerd. Je hebt bijvoorbeeld drie keer na elkaar de code van je bankkaart ingegeven. De bank vermoedt dan fraude en ze blokkeert je kaart. Met een identiteitsbewijs kun je je kaart weer laten deblokkeren bij je bank.

2. Je hebt je limiet voor deze maand bereikt

Soms heb je meer uitgegeven dan je dacht. Wanneer je weer kunt uitgeven hangt van je bank af. De ene sluit aan het begin van de maand af en de andere aan het einde. Je vindt de data van jouw bank op je laatste uittreksel.

Lees ook: Wanneer krijg ik de rekening van mijn kredietkaart?

3. Een technische storing

Het kan een keer gebeuren dat de betaalterminal of de verbinding hapert. In dat geval kun je gewoon nog eens proberen.

4. Je bank of uitgever vermoedt fraude

Als je kredietkaartmaatschappij een transactie verdacht vindt blokkeert ze die gewoonlijk voor de zekerheid.

Dat los je op door je uitgever te bellen en je legt uit wat er anders is dan anders. Als je bijvoorbeeld in een ver land bent is het slim om dat van tevoren te zeggen. Je kaart blijft dan gewoon werken tijdens je vakantie in Bali.

5. De kaart is verlopen

Controleer de vervaldatum op je kaart. Na die datum is de kaart waardeloos en je kunt er geen transacties meer mee uitvoeren.

Normaal gezien krijg je ruim van tevoren een nieuwe kaart. Bel je bank of kredietkaartuitgever als je er nog geen hebt.

6. Je kaart is kapot

Elke kredietkaart heeft een magnetische strook. Daar staan je gegevens op. Je broekzak of een ruwe portefeuille schuren tegen de kaart en als de strook beschadigd raakt is de kaart onleesbaar voor het betaalapparaat.

7. De kaart staat geregistreerd als verloren of gestolen

Je belde waarschijnlijk al naar Card Stop om de kaart of de toestellen te blokkeren. Het kan dat je met je nieuwe kaart wil betalen en dat je uit gewoonte de gegevens van je oude kaart ingeeft. De betaling wordt dan geweigerd.

(Door Jeroen Geuens, 9 maart 2021.)

Lees ook