Wat moet je doen als je je kredietkaart verliest in het buitenland?

Jeroen Geuens

10/11/2021

Als je vroeger naar het buitenland ging nam je vaak contant geld mee. Tegenwoordig hebben mensen makkelijker hun kredietkaart op zak. Geen gedoe met geld bestellen of wisselen. Toch heeft dat ook nadelen. Wat doe je bijvoorbeeld als je in het buitenland je kaart niet meer vindt of ze werd gestolen?

Bereid je voor met deze tips.

1. Blokkeer je kaart

Bel direct naar Card Stop op 070 344 344. Zo kan een vinder met slechte bedoelingen je kaart niet misbruiken. Card Stop is altijd beschikbaar.

De Card Stopmedewerker kan (of zal) je vragen naar identiteitsgegevens zoals je naam en adres. Hij wil ook weten of je je kaart verloor of dat die werd gestolen. Tot slot kan het ook dat je het bankrekeningnummer moet opgeven dat gekoppeld is aan de kredietkaart.

Bewaar het dossiernummer als bewijs dat je je verloren kaart hebt gemeld. Dat bewijs heb je nodig voor de verzekering.

2. Informeer je bank

Laat je bank ook zo snel mogelijk weten dat je kaart verdwenen is. Als je klant bent bij een traditionele bank kun je online of mobiel inloggen of je kunt de klantendienst bellen om een dossier te openen.

Soms krijg je na blokkering van je oude kaart automatisch een nieuwe. De bank deactiveert je oude kaart dan zodat niemand ze nog kan gebruiken. Hou er rekening mee dat dit proces een paar dagen kan duren.

Wat als je het verlies pas later opmerkt — na een paar dagen bijvoorbeeld? Iemand zou je kaart dan kunnen misbruiken voor je ze kunt blokkeren.

Als je kunt bewijzen dat je de nodige stappen ondernam kan het zijn dat de bank je ook voor die periode vergoedt. In het slechtste geval betaal je de franchise, tenzij je een fraudeverzekering bij je kaart hebt. Zulke verzekeringen zitten gewoonlijk bij Gold- of Worldkaarten.

Als je een American Expresskaart hebt is de klantendienst 24 uur per dag beschikbaar. In geval van kaartverlies kunnen ze je helpen met noodgeld of een noodkaart.

Sommige Visa- en Mastercard Internationalkaarten hebben een dienst die met spoed je kaart vervangt als je die in het buitenland verliest. Afhankelijk van waar je bent heb je binnen 24 of 48 uur een nieuwe.

Beveiliging

Het is slim je kaarten veiliger te maken met een (extra) wachtwoord of -code. Zo maak je het fraudeurs moeilijk je kaart te misbruiken. Hetzelfde geldt voor webwinkels zonder 'Verified by Visa', 'Safekey' of 'Mastercard Securecode'. Die zijn makkelijker te kraken door fraudeurs.

Bij sommige online banken zoals N26 kun je je kaart zelf blokkeren als ze kwijt is of wanneer je denkt dat je gegevens zijn gelekt. Je kunt je kaart ook permanent deactiveren door er een nieuwe aan te vragen in de online klantenzone.

N26 raadt aan je kaart direct te vergrendelen als je denkt dat een onbekende ze gebruikt. Als dat toch niet zo blijkt kun je ze nadien zelf weer ontgrendelen. Je hoeft dan geen nieuwe aan te vragen.

3. Wat als je kaart werd gestolen?

Dien binnen 24 uur na de diefstal klacht in bij de lokale politie. Die aangifte is belangrijk als je transacties wil betwisten en om een vergoeding te krijgen voor frauduleus gebruik van je kaart. Vraag ook een kopie van het dossier.

4. Plan vooruit

Als je veel reist kun je bijvoorbeeld een tweede kaart aanvragen en meenemen. Die kun je dan in een (hotel)kluis bewaren en gebruiken wanneer er iets met de eerste kaart gebeurt.

Je zou ook altijd 50 euro of het equivalent in de lokale munt op zak kunnen houden. In geval van kun je dan toch nog even voort om noodzakelijke aankopen zoals eten of drinken te betalen.

(Door Jeroen Geuens, 10 november 2021.)

Lees ook